Warszawa, 24.09.2024 [informacja prasowa]
Publikacje dotyczące Miesiąca Dumy 2024 warte 250 mln złotych
Podczas Miesiąca Dumy 2024 odbyły się aż trzy Parady Równości, co przełożyło się na trzykrotny wzrost liczby publikacji i ekwiwalentu reklamowego, który wyniósł aż 250 mln złotych – wskazuje raport przygotowany przez agencję Priders.pl, Monikę Czaplicką i Grzegorza Miecznikowskiego w partnerstwie z Instytutem Monitorowania Mediów i PRoto.pl.
Tegoroczny Miesiąc Dumy obfitował w różne wydarzenia, z czego najpopularniejsze były trzy warszawskie parady. Fakt organizacji trzech przemarszy przełożył się na trzykrotny wzrost liczby publikacji na temat społeczności LGBTQIAP+ oraz prawie trzykrotny wzrost ekwiwalentu reklamowego, który w tym roku wyniósł aż 250 milionów złotych.
– Widać, że wsparcie dla społeczności LGBTQIAP+ opłaca się nie tylko w kontekście marketingowym, ale także społecznym i ekonomicznym. To inwestycja w przyszłość, która może przynieść korzyści nam wszystkim, a szczególnie markom zaangażowanym w inkluzywność – podsumowuje Grzegorz Miecznikowski, osoba współzałożycielska agencji Priders.pl.
Zasięg opublikowanych materiałów pozostał na poziomie z zeszłego roku, czyli 610 milionów, co sugeruje rozdrobnienie uwagi odbiorców pomiędzy poszczególne tematy. Każda z parad przyciągnęła swoją publiczność, a zainteresowanie nie wzrosło proporcjonalnie do liczby publikacji. Dominującym źródłem treści była platforma X (dawniej Twitter) odpowiadająca za niemal 32% wszystkich publikacji. Warto zauważyć, że choć na platformie X dominowały negatywne wzmianki, to w mediach przeważały te o pozytywnym wydźwięku. Zdecydowana większość wzmianek była neutralna.
– Z tegorocznej analizy wynika, że czerwiec był w Polsce okresem wzmożonej aktywności medialnej w kontekście politycznych negocjacji dotyczących praw osób LGBTQIAP+. W tym roku szczególnie dominowały tematy politycznych sporów w koalicji rządzącej, gdzie jednym z kluczowych punktów dyskusji było wstrzymanie się z postulatami równości małżeńskiej i adopcji dzieci przez pary LGBTQIAP+ – komentuje Monika Ezman, Dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz, Członkini Zarządu IMM.
Coraz więcej marek angażuje się w obchody Miesiąca Dumy, ograniczając przypadki rainbow washingu
– W tym roku było dużo ciekawych kampanii i sporo nowych marek na Paradzie. Najbardziej cieszy mnie zmiana trendu dotyczącego rainbow washingu – marki zaczynają rozumieć, że nie da się zarabiać na osobach LGBTQAIP+, bez dawania czegoś w zamian. Wydaje się, że marki zaczynają dostrzegać znaczenie autentyczności w swoich działaniach i starają się angażować w sposób, który przynosi realne korzyści społeczności – mówi Monika Czaplicka, współzałożycielka Priders.pl.
Raport przygotowany przez agencję Priders.pl, Monikę Czaplicką i Grzegorza Miecznikowskiego w partnerstwie z Instytutem Monitorowania Mediów i PRoto.pl wskazuje na pozytywny trend – coraz więcej marek włącza się w działania związane z Miesiącem Dumy, ograniczając jednocześnie przypadki „rainbow washingu”, czyli powierzchownego wsparcia społeczności LGBTQIAP+ bez realnych działań.
– Od dawna mówimy o naszym sojusznictwie osób LGBTQIAP+, ale nigdy nie stała za tym chęć zysku – otwartość, tolerancja, czerpanie z różnorodności od czasu reaktywacji Kuboty były wartościami, na których zbudowaliśmy na nowo nasz brand. Warto jednak zaznaczyć, że w 2020 roku, w dniu, w którym po raz pierwszy otwarcie wsparliśmy osoby LGBTQIAP+ i zorganizowaliśmy wspólną akcję razem z Kampanią Przeciw Homofobii, pobiliśmy rekord sprzedaży, którego nie udało się powtórzyć przez prawie kolejne dwa lata – mówi w komentarzu do raportu Alina Sztoch, CEO marki Kubota.
Badanie słów kluczowych w sieci (portale i social media) oraz w mediach tradycyjnych przeprowadzono przy pomocy Platformy IMM. Zakres czasowy badania to 1-30 czerwca 2024 r. Wśród słów kluczowych znalazły się te dotyczące Miesiąca Dumy, a także szerzej, tematów LGBTQIAP+ oraz mowy nienawiści.
Pełny raport, w którym znajduje się omówienie wyników, wykresy, kampanie z tego okresu oraz przewodnik po marketingu LGBTQIAP+ dla marek, które chcą być inkluzywne, można pobrać pod linkiem: https://priders.pl/pride-month-2024/
W raporcie znajdują się także komentarze eksperckie udzielone przez:
- Monikę Ezman, Dyrektorkę Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz IMM
- Alinę Sztoch, CEO marki Kubota
- Annę Lewicką, CEO Advalue Engaged
- Ygę Kostrzewę, inicjatorkę kolektywu „Jak mówić i pisać o osobach LGBTQIAP+”
- Marcina Dzierżanowskiego, redaktora prowadzącego MyCompany Polska
- Anitę Kurdziel, Marketing Managerkę Flying Tiger Copenhagen
- Dawida Wojtyczkę, wiceprezesa Federacji Znaki Równości
- Mateusza Sulwińskiego z Grupy Stonewall
- Martę Lipską z IPG Mediabrands
Partnerem badania jest Instytut Monitorowania Mediów. Raport powstał z inicjatywy agencji marketingu inkluzywnego Priders.pl. To jego druga edycja. W listopadzie premierę będzie miało również ogólnopolskie badanie “Ile warta jest tęczowa złotówka”.
Kontakt dla mediów:
Grzegorz Miecznikowski
hello@grzegorzmiecznikowski.pl
O Priders.pl
Agencja dąży do zmiany sposobu, w jaki marki komunikują się ze światem. Priders.pl ma na celu promowanie inkluzywności, różnorodności i równości we wszystkich dziedzinach komunikacji marketingowej. Oferuje kompleksowe rozwiązania w obszarze marketingu inkluzywnego, w tym specjalistyczne strategie i kampanie skierowane do różnych grup docelowych, takich jak społeczność LGBTQIAP+, obcokrajowcy, expaci, osoby z niepełnosprawnościami, silverzy czy Generacja Z. W portfolio Priders.pl znajdują się usługi takie jak tworzenie strategii marketingowej, kreacja treści, planowanie i realizacja kampanii reklamowych, obsługa mediów społecznościowych, analiza danych, badania, Public Relations i wiele więcej. Firma działa na rynku polskim i europejskim.
Priders.pl współpracuje z firmami, organizacjami pozarządowymi, influencerami i dziennikarzami. Działania agencji obejmują również promocję idei i wartości, prowadzenie badań i tworzenie raportów, programy rozwoju różnorodności i integracji (D&I), inkluzywne rekrutacje oraz szkolenia, prelekcje i konsultacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
IMM od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym.
Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty sponsoringowe i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
O PRoto.pl
PRoto.pl codziennie dostarcza nowe informacje z zakresu marketingu i Public Relations, digital PR, Employer Brandingu, sponsoringu, CSR i ESG. Portal publikuje najważniejsze wiadomości, przekrojowe artykuły, przykłady najciekawszych kampanii, wywiady oraz badania, wspierając rozwój branży komunikacji marketingowej od 2004 roku.
###
Grzegorz Miecznikowski
grzegorz@priders.pl