Inkluzywny profil na Instagramie i jego budowa nie jest tak skomplikowana jak się wydaje. Czy pracujesz w social media, zajmujesz się tworzeniem swojej marki osobistej lub marki firmowej, jesteś osobą autorską, czy po prostu lubisz udostępniać zdjęcia swojego psa lub kota na Instagramie, możesz uczynić swoją stronę bardziej dostępną. A w rezultacie poprawić jej zasięg.
Ale zacznijmy od tego, co w ogóle oznacza dostępność?
Kiedy coś, niezależnie czy jest to miejsce, czy platforma mediów społecznościowych, jest dostępne, oznacza to, że może być używane przez wszystkich.
A poprzez uczynienie swoich treści bardziej dostępnymi, więcej osób będzie mogło je zobaczyć i cieszyć się nimi razem z Tobą.
To pomoże w zwiększeniu liczby osób, które angażują się w Twoje strony i profile w mediach społecznościowych. A także w tym, jak ludzie postrzegają Cię w kontekście różnorodności.
Dostępność na Instagramie jest kluczowa, ponieważ zapewnia, że wszyscy użytkownicy, w tym osoby niepełnosprawnością, mogą uzyskać dostęp do treści i funkcji platformy. Zapewnienie dostępności pozwala każdemu cieszyć się i uczestniczyć w platformie, dając poczucie przynależności i równych szans na interakcje społeczne, wyrażanie siebie i dzielenie się informacjami.
Dostępny i inkluzywny profil na Instagramie
Jeśli to wszystko nadal brzmi dla Ciebie dziwnie i nowo, nie martw się, ponieważ uczynienie swoich treści dostępnymi jest łatwiejsze, niż myślisz. A być może już robisz niektóre z tych rzeczy, nawet o tym nie wiedząc.
Instagram zrozumiał potrzebę stworzenia dostępnej platformy, a obecnie posiada kilka funkcji dostępności. Aplikacja podpowiada także kilka rzeczy na swojej stronie internetowej, jak uczynić treści bardziej dostępnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Z jakich obecnie funkcji dostępności możemy skorzystać na Instagramie?
Opisy alternatywne dla zdjęć
W skrócie opis alternatywny to tekstowy opis obrazu. Kiedy publikujesz zdjęcie lub karuzelę na Instagramie, możesz przejść do “ustawień zaawansowanych” i wybrać “dostępność”.
Tam możesz dodać opis alternatywny do przesyłanych obrazów i opisać, co się na nich dzieje, w tym ewentualny tekst na nich widoczny (np. “Zdjęcie śmiejących się Grzegorza Miecznikowski i Moniki Czaplickiej w czasie premiery książki “Uwiedź klienta w social media”).
To pozwala osobom niewidomym lub osobom niedowidzącym, które korzystają z czytników ekranu, przeczytać Twoją publikację i zrozumieć, co się dzieje na załączonym obrazu.
Pomaga także innym dowiedzieć się, o czym jest Twoje zdjęcie, gdy nie ładuje się poprawnie, na przykład w przypadku problemów z łącznością z internetem. To podstawa, jeśli chcesz zbudować dostępny i inkluzywny profil na Instagramie.
Napisy do wideo i reelsów
Twórca treści i właściciel firmy Deaf Identity, Luke Christian, umieścił na jednej ze swoich bluz hasło:
Brak napisów, brak wyświetleń
I to powinno być motto każdego na Instagramie! Jeśli Twoje wideo, reelsy lub stories nie mają napisów, osoba głucha lub niedosłysząca nie będzie wiedziała, co mówisz.
Jeśli edytujesz swoje treści na Instagramie, możesz łatwo dodać automatyczne napisy do swoich reelsów i story w aplikacji. Zawsze jednak upewnij się, że przeglądasz i edytujesz je, ponieważ czasem automatyczne napisy nie są doskonałe i możesz ich redakcji.
W przeciwnym razie ludzie mogą nie zrozumieć, o co próbujesz powiedzieć… albo zrozumieć to na opak.
Jak w tym lingwistycznym żarcie porównującym semantykę tego samego zdania, ale z przecinkiem lub bez. No bo jest różnica czy napiszesz:
Moja stara piła leży w piwnicy
czy
Moja stara piła, leży w piwnicy.
Jeśli z kolei edytujesz swoje wideo za pomocą innych aplikacji lub oprogramowania do edycji, możesz również łatwo dodać automatyczne napisy. Dobrym przykładem dostępnym na telefonie jest aplikacja CapCut.
Nie wiem, czy wiesz, ale dzisiaj 85% wideo na Facebooku i Instagramie ogląda się bez dźwięku. To ma sens, jeśli przemyślisz, ile razy scrollujesz social media w miejscu publicznym i nie możesz włączyć dźwięku. Napisy w wideo bardzo pomagają w takich przypadkach. Są więc nie tylko dla osób głuchych i niedosłyszących. Dzięki nim zwiększysz swoje zasięgi, no i dodatkowo zbudujesz inkluzywny profil na Instagramie. How cool is that?
Tryb ciemny
Dajmy to w cudzysłowie, jako że tryb ciemny to nie jest dokładnie to coś, co możesz zrobić, wciskając jeden guzik, ale odpowiednio projektując swoje grafiki, chcąc stworzyć bardziej inkluzywne doświadczenie podczas korzystania z Instagrama.
Tryb ciemny jest przydatny nie tylko wtedy, gdy patrzysz na ekran w nocy lub w miejscu, gdzie brakuje światła. Niektóre osoby z niepełnosprawnością mogą mieć trudności z patrzeniem na jasne kolory przez dłuższy czas, a inni mogą mieć trudności z czytaniem czarnego tekstu na jasnym tle.
Opisy obrazów i filmów
Pisałem wcześniej tekście alternatywnym, jednak nie działa on dla wszystkich, ponieważ niektóre osoby z niepełnosprawnością nie używają czytników ekranowych podczas przewijania aplikacji. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, aby pomóc w tej sytuacji, jest dodanie opisu obrazu lub filmu do swoich publikacji. Możesz dodać go na dole opisu lub w sekcji komentarzy. Chociaż nie jest to rzeczywista funkcja dostępności Instagramu, możesz łatwo włączyć to do swojego harmonogramu publikacji.
Jak powinien wyglądać taki opis?
Polecam Wam poradnik od AkcesLab dla redaktorów stron www, ale nie tylko, który wiele wyjaśnia i tłumaczy. Wiedzę z raportu i przykłady na pewno wykorzystacie, aby zbudować inkluzywny profil na Instagramie.
Hasztagi w formie CamelCase
Hasztagi są dobrym sposobem kategoryzacji treści i dotarcia do swojej publiczności. Jeśli używasz hasztagów w swoich publikacjach, upewnij się, że każde słowo jest zapisane wielką literą (np. #PridersMarketingInkluzywny; #InkluzywnyProfilNaInstagramie). Dzięki temu czytniki ekranowe poprawnie odczytają hasztagi. To prosta zmiana, która może mieć ogromne znaczenie dla niektórych osób!
Istotnych informacje nie tylko w Stories
Niestety Instagram Stories nie są dostępne dla czytników ekranowych, co oznacza, że jeśli publikujesz coś bardzo ważnego w swoich Stories, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wiele osób nie będzie w stanie tego zobaczyć. Aby uniknąć tego problemu, upewnij się, że publikujesz najważniejsze informacje zarówno w feedzie jak i w Stories. Możesz także opowiedzieć o swojej treści na stories (ale nie zapomnij dodać napisów, aby dbać o swój inkluzywny profil na Instagramie).
Ogranicz emotki
Wszyscy lubimy dodawać emotikony do podpisów na Instagramie, ale czytniki ekranowe odczytają te emotikony na głos, a jeśli masz linię z 10 emotikonami (jeszcze gorzej, jeśli są to te same emotikony), może to nie być najlepsza sytuacja dla osoby po drugiej stronie ekranu. Dlatego następnym razem, gdy będziesz dodawać 15 serduszek emotikonów do swojej najnowszej publikacji, pomyśl o osobie, która będzie musiała je słuchać, zamiast tylko na nie popatrzeć.
Kontrast kolorów
Jeśli lubisz dodawać tekst do swoich zdjęć lub Stories na Instagramie, upewnij się, że używasz kolorów, które dobrze się ze sobą komponują. Pewne pary kolorów mogą sprawić, że tekst będzie mniej czytelny dla niektórych osób, na przykład używanie dwóch bardzo jasnych kolorów lub dwóch bardzo ciemnych kolorów. Dobranie odpowiedniej kontrastowości ułatwi czytanie, nie zmęczy oczu. To jedna z prostszych rzeczy, które pomagają tworzyć dostępny i inkluzywny profil na Instagramie.
Zapytaj społeczność
Społeczność osób z niepełnosprawnościami w Polsce może liczyć od 4,9 mln osób do 7,7 mln osób. Jak każda społeczność i ta jest niezwykle zróżnicowana, a potrzeby jednej osoby mogą być zupełnie inne niż potrzeby innej osoby.
Oznacza to, że w przypadku dostępności nie ma takiego rozwiązania, które pasowałoby do wszystkich! Upewnij się, że pytasz swoją publiczność (lub swoich znajomych z niepełnosprawnościami), co możesz zrobić, aby poprawić ich doświadczenie na Instagramie. Ważne jest, aby nie zakładać, czego potrzebują, tylko słuchać ich potrzeb.
Jak może być bardziej dostępny Instagram?
Instagram z pewnością wprowadził wiele zmian na przestrzeni lat, aby uczynić platformę bardziej dostępną dla wszystkich, takie jak automatyczne napisy, tryb ciemny i tekst alternatywny. Jednak mamy jeszcze długą drogę do przebycia, i oto niektóre rzeczy, które można by poprawić na tej platformie: Funkcje dostępności na Instagramie mogą się różnić w zależności od iPhone’a, Androida i komputera stacjonarnego. Istnieją pewne różnice, o których warto wiedzieć, dotyczące narzędzi dostępności używanych do korzystania z tych funkcji:
- iPhone/Apple: Na iPhone’ie możesz używać funkcji VoiceOver, Zoom i AssistiveTouch, aby uzyskać dostęp do Instagramu. VoiceOver to czytnik ekranowy, który czyta na głos tekst na ekranie. Zoom pozwala na powiększenie ekranu, a AssistiveTouch oferuje różne funkcje dostępności, takie jak możliwość sterowania urządzeniem za pomocą gestów.
- Android: Na urządzeniach z systemem Android możesz korzystać z funkcji TalkBack, Zoom i Switch Access, aby uzyskać dostęp do Instagramu. TalkBack to czytnik ekranowy, który czyta na głos tekst na ekranie. Zoom pozwala na powiększenie ekranu, a Switch Access umożliwia sterowanie urządzeniem za pomocą przełączników.
- Komputer stacjonarny: Na komputerze stacjonarnym możesz używać czytnika ekranowego, aby uzyskać dostęp do Instagramu. Niektóre popularne czytniki ekranowe to JAWS, NVDA i VoiceOver.
Chcesz wiedzieć więcej o tym jak tworzyć inkluzywne i dostępne social media? Śledź nas na Facebooku i LinkedIn.
Zresztą LinkedIn będzie kolejnym kanałem, który weźmiemy na tapetę i opowiemy Wam, jak możecie uczynić go bardziej dostępnym i inkluzywnym.