W dzisiejszym świecie napędzanym technologią szybko uczymy się wdrażać zaawansowane technologie, tj. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Jednak firmy na całym świecie coraz bardziej zdają sobie sprawę z ważności dostępności. Zapewnienie, że każda osoba kliencka, niezależnie od swojego stylu życia, pochodzenia i przede wszystkim zdolności, mogła uzyskać dostęp do wszystkich zasobów.
Dostępność witryny internetowej jest zatem ważnym tematem w dzisiejszych czasach. Poniżej przedstawiamy, jak można jej używać, aby dotrzeć do wszystkich odbiorców i jednocześnie zapewnić zgodność na wszystkich płaszczyznach.
Czym jest dostępność witryny internetowej i co obejmuje?
Dostępność witryny internetowej odnosi się do projektowania i tworzenia witryn internetowych, które mogą być używane przez osoby niepełnosprawne, w tym osoby z upośledzeniami wzroku, słuchu, ruchu i poznawczymi. Dla firm, instytucji edukacyjnych i platform edukacyjnych online obejmuje to zestaw wytycznych i standardów, które mają na celu sprawienie, że witryny stają się bardziej użyteczne i dostępne dla każdego, niezależnie od zdolności.
W rzeczywistości i biorąc pod uwagę różne potrzeby odbiorców, projektowanie dostępności witryny internetowej może obejmować wiele rzeczy, w tym stosowanie odpowiednich kolorów, rozmiarów czcionek, tekstu alternatywnego dla obrazów i nawigację za pomocą klawiatury.
Bez względu na to, czy optymalizujesz istniejącą witrynę, czy budujesz nową, musisz pamiętać o tych i innych funkcjach, o których dziś rozmawiamy, aby zaprosić wszystkich swoich odbiorców do korzystania z niej.
Strategia dostępności dla twojej strony www
Tworząc nową witrynę internetową, ważne jest, aby mieć gotową strategię dostępności, aby upewnić się, że Twoja witryna jest dostępna dla wszystkich użytkowników. Pamiętaj, że ta strategia ma na celu nie tylko pomóc w stworzeniu dostępnej witryny, ale także umożliwić uczenie się przez całe życie Twoich odwiedzających i zachęcić różnorodne audytorium do powracania.
Możesz zacząć budować swoją strategię dostępności na następujących filarach:
- Przeprowadź audyt dostępności swojej obecnej witryny, aby zidentyfikować istniejące problemy z dostępnością oraz obszary do poprawy.
- Zbadaj swoją grupę docelową i określ potrzeby dostępności użytkowników, skupiając się na osobach niepełnosprawnych.
- Stwórz listę kontrolną wytycznych i standardów dostępności, których musisz przestrzegać, projektując i tworząc swoją witrynę. Ta lista powinna zawierać Wytyczne Dostępności Treści Sieciowej (WCAG) oraz standardy zgodności z Ustawą o Amerykańcach z Niepełnosprawnościami (ADA).
- Włącz ciągłe testowanie dostępności w proces tworzenia witryny, niezależnie od tego, czy chcesz rozpocząć bloga czy interaktywną platformę do nauki online, aby upewnić się, że witryna jest w pełni dostępna i użyteczna dla wszystkich użytkowników.
- Skup się na jakości treści, regularnym publikowaniu, interaktywności i budowaniu społeczności na swojej witrynie, aby zachęcać ludzi do powrotu.
Dostępność witryny internetowej – właściwy CMS
System zarządzania treścią (CMS), który wybierzesz dla swojej witryny, może odegrać znaczącą rolę w jej dostępności. CMS, który został zaprojektowany z myślą zadbania o dostępność witryny internetowej, jest dużo lepszy. Pozwoli to na efektywne:
- dodawanie tekstu alternatywnego dla obrazów,
- nagłówków,
- znaczników ARIA (Accessible Rich Internet Applications),
- kontrastów kolorów,
- odczytu głosowego
- funkcji dostępności w centralnym systemie przed publikacją.
Mając to wszystko na uwadze, wybierając CMS, rozważ następujące kwestie:
- Wsparcie dostępności. Czy CMS zapewnia wbudowane wsparcie dla dostępności, takie jak gotowe do dostępności motywy i wtyczki?
- Opcje dostosowywania. Czy możesz dostosować CMS, aby spełnić swoje konkretne potrzeby dostępności, takie jak zmiana rozmiaru czcionki i palety kolorów?
- Dokumentacja i wsparcie społeczności. Czy CMS ma silną społeczność deweloperów i użytkowników, którzy mogą pomóc ci w rozwiązywaniu problemów z dostępnością i zapewnić wsparcie w razie potrzeby?
Personalizacja witryny internetowej dla odbiorców
Personalizacja jest kluczowa, aby sprostać potrzebom swojej grupy docelowej, jest kluczowa dla stworzenia inkluzywnego i dostępnego doświadczenia na stronie internetowej.
Mając na uwadze, że już przeprowadziłeś badania i zapoznałeś się z potrzebami swojej grupy docelowej, możesz dostosować wygląd i treść swojej witryny, aby inspirować zaangażowanie, budować oddaną społeczność i zachęcać do działań wśród użytkowników, takich jak udostępnianie i interakcja.
Aby osiągnąć sukces w personalizacji witryny internetowej na dużą skalę i dostosować doświadczenie do całej grupy odbiorców, skup się na tych kluczowych filarach:
- Treść. Upewnij się, że treść jest dostępna i łatwa do zrozumienia, w tym poprzez używanie jasnego i zrozumiałego języka oraz dostępnego formatowania.
- Nawigacja. Zapewnij, że nawigacja jest intuicyjna i łatwa w użyciu, z klarownymi i opisowymi nagłówkami, linkami i menu.
- Interaktywność. Udostępnij elementy interaktywne, które są dostępne dla użytkowników niepełnosprawnych, takie jak nawigacja za pomocą klawiatury i teksty alternatywne dla obrazów.
Niezbędne funkcje dostępności witryny internetowej
Ostatecznie, aby upewnić się, że Twoja witryna jest w pełni dostępna, wdróż następujące funkcje dostępności.
- Tekst alternatywny w obrazach. Ta funkcja pozwala użytkownikom z upośledzeniami wzroku zrozumieć zawartość obrazu dzięki opisowi tekstowemu.
- Znaczniki ARIA. Są to znaczniki HTML, które zapewniają klarowne i opisowe etykiety dla różnych sekcji Twojej witryny, ułatwiając nawigację osobom niepełnosprawnym.
- Nawigacja za pomocą klawiatury. Jak sugeruje nazwa, ta funkcja pozwala użytkownikom, którzy nie mogą używać myszy, nawigować po Twojej witrynie tylko za pomocą klawiatury.
- Zmienialny tekst. Ta funkcja pozwala osobom na Twojej stronie zwiększać lub zmniejszać rozmiar czcionki na Twojej witrynie, co ułatwia czytanie osobom z upośledzeniami wzroku.
- Kontrast kolorów. Upewnij się, że paleta kolorów używana na Twojej witrynie ma wystarczający kontrast lub dostarcz dedykowanego trybu wysokiego kontrastu, który użytkownicy mogą włączyć lub wyłączyć.
Teraz twoja kolej
Gdy już wiesz, czym jest dostępność witryny internetowej, dlaczego jest ważna i jak jej używać, aby dotrzeć do swoich odbiorców i odbiorczyń, wprowadź te zmiany, aby w pełni wykorzystać z potencjału swojej witryny.
Potrzebujesz pomocy? Chcesz sprawdzić dostępność witryny internetowej? Odezwij się do nas!
Chętnie przygotujemy dla Ciebie audyt i raport dostępności cyfrowej, zgodny z europejskimi standardami.