Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Przeczytaj nasz poradnik.
Społeczność LGBT+ szuka sojuszników wśród małych, średnich i dużych firm. Nie tylko takich, które wspierają ich postulaty, ale także tych, które chociaż pokazują swoją wrażliwość w tym temacie i potrafią mówić tym samym językiem. I jak w przypadku każdej grupy docelowej i ta potrafi odwdzięczyć się marce. Jak firmy mogą pomóc zatrudnionym osobom LGBT+?
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Wprowadając program diversity
Diversity, czyli zarządzanie różnorodnością może niektórym kojarzyć się z kolejnym przejawem poprawności politycznej, ale autorzy raportu „Inclusion, beyond diversity”, przygotowanego przez Great Place to Work w Polsce, przekonują, że chodzi o coś znacznie bardziej wymiernego. To strategia, która pozwala budować przewagę konkurencyjną na rynku.
Firmy, która stawiają na różnorodność i integrację społeczną, radzą sobie lepiej. Po pierwsze, uwzględniając różnorodność w swojej polityce zatrudnienia i akceptując różnice kulturowe, demograficzne czy choćby językowe swoich pracowników, stają przed możliwością poszerzenia rynku i bazy odbiorców.
Po drugie, to szansa na przyciągnięcie nowych talentów i pobudzenie innowacyjności zespołu poprzez zderzenie ze sobą różnych sposobów myślenia i rożnych pomysłów na rozwiązywanie problemów. Ale za korzyściami stoją też obowiązki, a mianowicie wprowadzenie zasad w firmie, które uniemożliwią dyskryminację ze względu na płeć, wiek, kolor skóry czy orientację seksualną.
Aż 71 proc. osób nieheteroseksualnych nie przyznaje się do swojej orientacji seksualnej czy tożsamości płciowej w firmie, a 16,6 proc. pracowników LGBT+ spotkało się z przejawami mowy nienawiści w miejscu pracy (lub nauki)? 4,2 proc. z nich stało się też ofiarami przemocy fizycznej.
Wprowadzając i egzekwując odpowiednio program „wspierania różnorodności” możesz przyczynić się do zmiany tych statystyk.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Reagując na homofobię pracowników
Wszystkich problemów nie da się przewidzieć ani przed nimi uchronić, ale warto próbować dawać sobie radę z tymi, które zdarzają się najczęściej i z którymi można walczyć. Opracuj social media policy, czyli zbiór zasad korzystania z mediów społecznościowych przez swoich pracowników, w którym możesz zabronić homofobii.
Co prawda, pracodawca nie ma prawa ingerować w treści zamieszczane na prywatnych kontach pracowników, na przykład publikowane posty, zdjęcia czy komentarze. Każdy może publicznie napisać, jakie ma poglądy. Każdy ma również prawo do ujawniania wybranych informacji o sobie. Jeżeli jednak pracownik na swoim profilu zdecyduje się zamieścić również informację o swoim pracodawcy (na przykład określając zajmowane w organizacji stanowisko), musi liczyć się z tym, że niektóre z jego prywatnych wypowiedzi mogą być zrozumiane, jako wypowiedzi jego pracodawcy (albo co najmniej jako przez pracodawcę akceptowane).
Jeżeli wypowiedzi te mogą obiektywnie szkodzić wizerunkowi pracodawcy, na przykład z uwagi na naruszenie przepisów prawa, zasad współżycia społecznego lub dobrego wychowania, pracownik może ponieść konsekwencje. Pracodawca ma wówczas prawo chronić swój wizerunek i ingerować w aktywność pracownika w Internecie także na jego prywatnym profilu. Może to robić w takim zakresie, w jakim aktywność pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy. W internecie pojawia się i tak zbyt dużo homofobicznych komentarzy, jeśli chcesz być postrzegany jako przyjazne miejsce pracy, także dla osób LGBT+, social media policy może wesprzeć Twój program zarządzania różnorodnością.
Żeby uwrażliwić swoich pracowników możesz przeprowadzić też w swojej firmie szkolenie równościowe. Takie robi, dla przykładu, robią organizacje LGBT+, jak Miłość Nie Wyklucza czy Kampania Przeciw Homofobii oraz nasz kolektyw autorski poradnika “Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Pomagając wychodzić z szafy
Coming Out w pracy pozwala na zbudowanie głębszych relacji (z klientami i współpracownikami), burzy bariery niezrozumienia, daje możliwość bycia sobą i podnosi produktywność. Dorosłe osoby LGBT+, które są wyoutowane, osiągają w pracy ten sam poziom zadowolenia, zdrowia i satysfakcji ze swoich stanowisk, co osoby heteroseksualne.
Dodatkowo wyoutowani geje i osoby biseksualne znajdują się w grupie niższego ryzyka, jeśli chodzi o depresję, a ponadto są zdrowsi fizycznie i bardziej zaangażowani w swoje obowiązki niż heteroseksualni koledzy i koleżanki. Coming out jest po prostu zdrowy. Co możesz zrobić, aby wspomóc coming outy w miejscu pracy? Jeśli masz już w firmie program diversity, zadbaj o odpowiedni język, którego używasz w komunikacji wewnętrznej, a który będzie przede wszystkim inkluzywny.
Możesz też zacząć mówić w imieniu tych, którzy nie mają do tego odwagi (ale oczywiście wcześniej się przygotuj). Reaguj na homofobiczne żarty i docinki, zgłaszaj przypadki dyskryminacji, nierównego traktowania, złą atmosferę do swojego działu HR lub menagera. Możesz też wydrukować plakat od Miłość Nie Wyklucza i powiesić go przy swoim biurku czy gabinecie. Znajdziesz go tutaj.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Robiąc tęczowy marketing
W mediach, polityce i w życiu społecznym cały czas trwa debata, która codziennie przypomina o nierównym traktowaniu osób LGBT+, o braku możliwości zawarcia związków partnerskich, dyskryminacji w społeczeństwie czy miejscu pracy.
Społeczność LGBT+ szuka sojuszników wśród małych, średnich i dużych firm. Nie tylko takich, które wspierają ich postulaty, ale także tych, które chociaż pokazują swoją wrażliwość w tym temacie i potrafią mówić tym samym językiem. I jak w przypadku każdej grupy docelowej i ta potrafi odwdzięczyć się marce. Geje i lesbijki są bowiem nie tylko wierni markom, które ich wspierają i rozumieją. Stają się także ich najlepszymi ambasadorami. Robiąc tęczowy marketing, nie tylko zarabiasz, ale także zwiększasz widoczność osób LGBT+ w mediach tradycyjnych i społecznościowych.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Reagując na homofobię w social media
Jako firma prowadzisz swoje social media? Zdarzają Ci się homofobiczne komentarze? Reaguj. Monika Czaplicka w swoim e-booku „Encyklopedia Hejterstwa Naturalnego” zaznacza, że Nie ma jednego skutecznego sposobu na walkę z hejtem. Na różne osoby zadziałają różne rozwiązania.
Z jednej strony mamy opcje represyjno-cenzurujące, czyli: kasowanie hejterskich komentarzy, rozdawanie banów, zamykanie możliwości komentowania, moderowanie treści przed publikacj, lista słów cenzurowanych, skrypty analizujące treść postów pod kątem hejtu czy obelg.
Z drugiej strony mamy opcje wykorzystujące pozytywne wzmocnienie: tworzenie silnej społeczności, która sama dba o poziom dyskusji, rozrzucanie wątków i przestrzeni do dyskusji – mniej osób w jednym miejscu, mniejsze szanse na hejt czy zatrudnienie animatora społeczności (który może też być moderatorem).
Spotykając się z mową nienawiści oko w oko, nie warto jej pobłażać ani akceptować jej dominacji w przestrzeni publicznej. Nie bój się reagować! Trzeba pamiętać, że wolność słowa kończy się tam, gdzie zaczyna atak na drugą osobę. Trudno też, żeby przedstawiciele hejtowanych grup z radością uczestniczyli w dyskusjach online, gdzie są poniżani i krytykowani.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Zajmując jasne stanowisko
Przykładem może być tutaj Studio Tango, które w swoim oświadczeniu wydanym w mediach społecznościowych sprzeciwia się nagonce na osoby LGBT+. I żeby nie było Tango Production ma na koncie realizacje dla takich marek jak IKEA, McDonald’s, Samsung, Mars czy LG. Studio realizuje projekty w Polsce i na rynkach zagranicznych. Dlaczego firma zdecydowała się na takie oświadczenie? „Tu pracujemy, z tysiącami wspaniałych ludzi i chcemy by czuli się bezpiecznie i pewnie w swoim i naszym kraju.” – mówi prezeska firma. Więcej do o tej dobrej praktyce i do przeczytania tutaj.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Wpłać pieniądze na organizację
Każda wpłata na konto organizacji pozarządowej pomaga realizować jej cele statutowe i sprawiać, że „dzieje się magia”. Darowizny możesz odliczyć od podatku. Spytaj więc działu HR swojej firmy czy prowadzą program społecznej odpowiedzialności biznesu, a jeśli tak, zaproponuj i zgłoś wsparcie organizacji LGBT+. Lista organizacji dostępna jest tutaj.
Jak firmy mogą wspierać osoby LGBTQIAP+? Nagłaśniając dyskryminację
Musimy mówić otwarcie o swoich problemach i wewnętrznie czy zewnętrznie wywierać naciski na konkretne firmy. Opisywać konkretne przypadki, walczyć o swoje prawa w sądach. To ustanawia rzeczywistość, a zasądzenie kar dla otwarcie homofobicznych pracodawców, będzie ostrzeżeniem dla kolejnych. Tych, którzy chcieliby stosować te same złe praktyki.