Pisałam o zbieraniu pieniędzy i jak się to tego zabrać. Pora przyjrzeć się procesowi systemowo, czyli stworzyć dokument, jakim jest strategia fundraisingu.
Co to jest strategia fundraisingu?
Strategia oznacza określenie gdzie się znajdujemy i gdzie chcemy się znaleźć. Warto spisać najważniejsze kwestie, bo po pierwsze to porządkuje przemyślenia, a po drugie daje przestrzeń do dzielenia się nimi z innymi w naszej organizacji. NGO bardzo rzadko myślą o kwestiach jak strategia, wychodząc z założenia, że doraźne działania są ważniejsze. To błędne założenie, ponieważ przemyślany proces działa zawsze lepiej niż przypadkowe akcje.
Strategię można przygotować na różne tematy: naszej organizacji, marketingu, nawet strategię naszej komunikacji, skupmy się dzisiaj jednak na strategii związanej ze zbieraniem pieniędzy.
Pytania strategiczne
Mając wybrane cele lub projekty, na które chcesz zebrać pieniądze, warto przygotować strategię. Mam na myśli odpowiedź na kilka pytań strategicznych, które pomogą Ci lepiej zaplanować działania.
- Jaki jest cel naszej zbiórki? – nie tylko pozwala badać realizację i skuteczność. Motywuje do osiągnięcia tego celu i pozwala się skupić na konkretach
- Kim są nasi darczyńcy? – jeśli już macie zebrane dotacje, sprawdźcie kto dawał, jakie kwoty i dlaczego (jeśli macie te dane). Jeśli dopiero zaczynacie, zastanówcie się kto może się zaangażować w waszą sprawę; im więcej wiecie o potencjalnych darczyńcach, tym skuteczniej możecie pozyskiwać fundusze. Pamiętajcie, że liczą się nie tylko takie dane jak wiek, płeć (demograficzne) czy to w jaki sposób, jakie kwoty wpłacają (behawioralne) – wiedza o tym, jakie mają zainteresowania, motywacje czy przeszkody (psychografia) pomogą jeszcze lepiej przygotować działania taktyczne
- Gdzie i jak chcemy pozyskiwać pieniądze i gdzie chcemy prowadzić zbiórkę? – wiedząc, kto nam może przekazać, zaczynamy rozumieć gdzie warto się pojawić. Jeśli naszymi darczyńcami są głównie seniorzy, kampania na TikToku może nie być najlepszą strategią.
- Co chcesz przekazać? – jaki jest główny komunikat, który masz do powiedzenia? Slogany, mocne hasła, dobre argumenty – potrzebujesz czegoś, co zgromadzi ludzi wokół Twojej sprawy
- Jakie mamy zasoby? – fundraising wymaga zasobów ludzkich, finansowych, czasowych, a nierzadko kompetencji w różnych obszarach. Nie da się pozyskiwać regularnie pieniędzy bez inwestycji w marketing. Fundraising to wiedza jak budować relacje, które w dłuższej perspektywie zostaną zmonetyzowane. Czy masz na pokładzie osoby, które mają czas i wiedzę jak to robić?
- Dopiero teraz następuje odpowiedź na pytanie: W jaki sposób powinniśmy zebrać fundusze? – dopiero po opracowaniu potencjalnych darczyńców, celu, miejsca, gdzie chcemy się pokazać i dopiero mając świadomość co chcemy powiedzieć możemy się zastanowić nad konkretnymi rozwiązaniami typu kampanie, posty, newslettery, grupy, landing page czy profile. Jest bardzo wiele narzędzi, które można wykorzystać, ale zrozumienie odpowiedzi na wcześniejsze pytania daje nam kontekst wyboru stosownych metod.
- Na końcu następuje odpowiedź na pytanie: Skąd będziemy wiedzieli, że osiągamy założony cel? – wydaje się to oczywiste, przecież określiliśmy na początku kwotę, którą chcemy zebrać. To nie jedyne parametry, które można i trzeba mierzyć. Ponieważ to proces stały i długotrwały, będzie wiele osób, z którymi rozpoczniemy budowę relacji, ale które nie zmonetyzują się w czasie trwania danej kampanii. Nie możemy gubić takich osób, tylko dlatego, że nie przekazały dotacji na dany projekt. Mierzmy więc zaangażowanie (stosunek interakcji do widzów), zasięg (ile osób widziało treść) oraz nasz wpływ na równi z efektami, które osiągamy. Kluczowe czynniki do pomiaru nazywamy KPI.
Strategia fundraisingu to dokument, który warto przygotować wewnątrz organizacyjnie, ale nic nie stoi na przeszkodzie poprosić o pomoc, szczególnie jeśli nie mamy w NGO zbyt dużego doświadczenia w zbiórkach oraz tworzeniu strategii.
Kilka porad o fundraisingu:
- pamiętaj o wezwaniu do akcji. Jeśli np. masz skarbonkę online – zachęcaj do wpłat dodając link i wezwanie do wpłat.
- pokaż, na co darczyńcy przekazują pieniądze – to najprostszy sposób na przekonanie kogoś do wpłaty
- zbuduj zaufanie i relację – ludzie nie wpłacają na organizację, której nie znają lub której nie wierzą
- tworząc strategię pamiętaj, żeby dobrze przeanalizować kto, jakie kwoty i jak często przekazywał
Wiele materiałów o samej strategii marketingowej znajdziesz na moim blogu.
Jeśli potrzebujesz pomocy a strategia fundraisingu wydaje Ci się trudna do stworzenia – zgłoś się do nas. Chętnie pomożemy. Zobacz naszą ofertę związaną z fundraisingiem.