Zastanawiasz się jak prawidłowo wdrażać marketing inkluzywny? Mamy kilka porad, które pomogą lepiej zrozumieć dobre kampanie i skuteczne wdrożenia.
Odwzoruj prawdziwych ludzi
Marketing inkluzywny to nie sterta okienek do oznaczenia czy wskaźników do osiągnięcia. To prawdziwi ludzie, ich historie i życie. Nie należy tworzyć kampanii inkluzywnych tylko dlatego, że się opłacają, są potrzebne do wskaźnika ESG czy dlatego, że mamy takie zasady firmowe. Kampanie i działania włączające ludzi powinny być dokładnie takie – otwarte na ludzi. Pokazujące ich naprawdę. Nie stosuj “odpowiednich” modeli i modelek do sesji. Poszukaj prawdziwych ludzi.
Staraj się włączać wszystkich
Wiadomo, że w 30-sekundowej reklamie nie jesteś w stanie pokazać pełnej różnorodności. Staraj się być otwartym/otwartą na przedstawianie różnych grup. Marketing inkluzywny nie polega na wybieraniu sobie grup, które chcesz reprezentować. Powinien obejmować przedstawicieli różnych grup. Młodszych i starszych. Hetero i homonormatywnych (i wszystkich poza). Różnych płci, narodowości, wyznań, kolorów skóry. 59% badanych (Mindshare Polska 2022) uznało, że inkluzywność i różnorodność w mediach i kulturze jest dla nich ważna. Różnorodność przekłada się też na sprzedaż.
Poświęć czas, żeby zrozumieć
Powodem niepowodzeń kampanii inkluzywnych jest, oprócz złej reprezentacji, niezrozumienie grupy, którą chce się przedstawić. Nie musisz należeć do grupy, którą chcesz pokazać. To by oznaczało, że tylko geje mogą robić reklamy dla gejów. Możesz jednak skonsultować się z kimś, kto jest reprezentantem grupy i przedstawi Ci swoją perspektywę. Zwróci uwagę na potencjalne błędy i punkty zapalne. To także świetna przestrzeń, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o sytuacji innych osób. Wejść w ich buty. Odrzucić stereotypy.
Zwróć uwagę na język i ton
Nawet jeśli operujesz obrazem i dźwiękiem, większość reklam i kampanii, w ten czy inny sposób, opiera się na słowach. Dlatego tak ważne jest, aby uważnie przyjrzeć się temu, który wykorzystujemy w naszej komunikacji. Niezależnie czy chodzi o mail do pracowników, billboard czy ogłoszenie rekrutacyjne, słowa mają siłę i mogą być zarówno świetnym nośnikiem inkluzywności, jak i dyskryminacji.
Mierz intencję i swój wpływ
Kampanie inkluzywne, jak każde inne, można mierzyć i analizować. Planuj swoje działania z intencją typowego marketingowego sprawdzenia, czy przyniosły oczekiwane efekty. Komunikacja włączająca nie zwalnia z obowiązków wynikających z realizacji założeń biznesowych czy strategicznych. Sprawdzaj czy to, co robisz daje efekty, których oczekujesz.
Jeśli potrzebujesz pomocy z marketingiem inkluzywnym – zgłoś się do nas. Chętnie pomożemy!